Mmmm … kako diši v prazničnem decembru. Lučke, bleščice, prijetna družba, smeh, praznično obložena miza. Iz zaprašenih kotov se prikažejo cimet, janež in klinčki ter po tistem, ko smo v minulih mesecih nanje skoraj povsem pozabili, končno pridejo do svoje vloge. Čeprav je december za marsikoga nadvse naporen, ga imamo vsi radi. Vsi se pustimo zapeljati vonjavam, okusom, vtisom – in to brez sleherne slabe vesti. Toda če se ta ne oglasi v glavi, se utegne pozneje še kako glasno oglašati kako nadstropje nižje. Kaj pa, če bi tokrat že na začetku poskrbeli tudi za svoj želodec in celotno ekipo prebavil? V teh prazničnih dneh tudi njim privoščimo dobro počutje!

Se vam cedijo sline?

Potica, božični piškoti in medenjaki. Nadevani piščanec in svinska pečenka. Priloge vseh vrst in oblik. Francoska solata, tatarski biftek … Penina, ki teče v potokih. Kuhano vino. Praženi mandlji … Težko se je upreti, tovrstne dobrote je tudi težko uživati z majhnih krožnikov. Nemogoče je sestaviti pravo kombinacijo jedi, če pa je že v vsaki posebej toliko sestavin, da bi nas obtežila, četudi bi izpustili vse priloge in sladico. Pri vsem tem se v glavi vse glasneje oglaša notranji glas, ki nam pravi, da december ni čas za odpovedovanje. In s tem se strinjamo. Zagotovo je veliko pomembnejše tisto, kar uživamo od januarja do decembra, kot to, v čemer uživamo teh nekaj prazničnih dni. To res ni čas za slabo vest. Če smo vse leto pozorni na izbor hrane, res ni potrebe, da bi bila božična ali silvestrska večerja res »dietna«.

Ko telo ne sodeluje ...

Težava je zgolj v tem, da velike oči, razdražene brbončice in sla po še in še ne slišijo svojih bratov in sester v nižjih obratih predelave hrane. Vse, kar nam spolzi skozi usta, v resnici še ni »naše«, dokler tega ne potrdi nočna izmena. To pa še kako občutimo! Občutek teže v prebavilih, napenjanje, trebuh kot v šestem mesecu nosečnosti, blato, ki spominja na beton, prebava, ki se kar ustavi … Kaj se dogaja?
Pravzaprav nič nenavadnega. Telo nam sporoča, da ne zmore presnoviti in prebaviti tolikšne količine sladkorja in predelanih ogljikovih hidratov in da pri tolikšnem obilju vnesenih maščob ne zmore več delovati. Predvsem pa je povsem zmedeno, saj v prebavila sočasno pride kombinacija vsega naštetega. Šef izmene se drži za glavo, ko gleda ves tisti škrob, ki je povzročil pravi zamet, in opazuje, kako vsa ta maščoba ustavlja celotno kolesje. Jezi se, saj je kuhar vnovič pozabil na nujne dodatke k škrobu in maščobam. Zato brska po shrambi encimov in prebavnih sokov – v upanju, da se bo kje našla vsaj še kapljica tistih, ki bodo lahko vso to gmoto »pregreh« sprocesirali, še preden bo nanjo padla nova porcija dobrot.

Začimbe - nujne spremljevalke vseh slastnih grižljajev in požirkov!

Na začetku smo omenili cimet, klinčke in janež. Tudi ingver, kardamom in pomarančna lupinica nas dvigujejo s svojimi vonjavami. Toda ne bo dovolj, če bomo »okušali« samo sladice iz nakupovalnih centrov, v katerih nas mamijo k nepremišljenim nakupom in zapravljanju. Ki nas s svojo lažno podobo (večinoma gre za sintetične vonjave) le še bolj oddaljujejo od bistva praznikov. Teh ne potrebujemo v zraku (nasprotno pa je aromaterapija s čistimi, naravnimi eteričnimi olji veliko več kot zgolj dišeča spremljevalka praznikov). Naravne dišeče začimbe pa nujno potrebujemo v jedeh in napitkih, po katerih v tem času tako radi posegamo. Ko se spoznamo z njihovimi močmi, z radostjo v srcu ugotovimo, da je z njimi vsaka praznična pregreha manjše breme za telo. Tudi šef predelovalnega obrata se zadovoljno gladi po brkih, ko prebava končno gladko steče!

Seznam nepogrešljivih ...

Galgant

Znamenita začimbnica, ki jo je priporočala Hildegarda, sorodnica ingverja in kurkume, zelo ugodno deluje na prebavila. Vsebuje grenčine, ki pomagajo preprečevati funkcionalne motnje želodca. Lajša tegobe, ki jih povzroča pomanjkanje želodčnih sokov, zato je galgant odlična pomoč pri prebavi maščob. Obenem krepi želodec in spodbuja delovanje presnove. Raziskave kažejo, da alkoholni izvleček galganta celo prispeva k manjšemu kopičenju kilogramov.

Koriander

Ta rastlina prispeva k nabrekanju sluznic in spodbuja izločanje varovalnih sluzi, s čimer spodbuja celjenje poškodb in lajša vnetja prebavil. V ljudski medicini je koriander nadvse cenjen kot začimba, ki odganja napenjanje in vetrove. Zelo priporočljiv je za vse, ki imajo oslabljeno prebavo in jim hrana rada obtiči v želodcu.

Koromač

Nepogrešljiva začimba pri trebušnih bolečinah vseh vrst, prebavnih težavah, napenjanju, zgagi ter bolečinah in krčih v želodcu. Tudi koromač je ena od najbolj priljubljenih Hildegardinih začimb – priporočala ga je kot univerzalno zdravilo za želodčne in črevesne težave, ki so tudi pogost vzrok za slab ustni zadah. Njegovo učinkovitost še okrepimo, če ga kombiniramo z galgantom. V Indiji njegova semena pogosto žvečijo po obroku – tako spodbudijo izločanje prebavnih sokov in poskrbijo za pravilno vsrkavanje hranilnih snovi.

Kumina

Blaži občutek polnosti in krče na območju želodca in črevesja. Ta začimba je že od nekdaj v uporabi kot zdravilo proti napenjanju in neprijetnemu ustnemu zadahu. Pospešuje prebavo, poleg tega je uspešna v boju proti črevesnim zajedavcem.

Kurkuma

Povečuje proizvodnjo in izločanje žolča, zato je odlična začimba za vse, ki imate nekoliko zaspano presnovo ali pa je delovanje vaših jeter in žolčnika ovirano zaradi kakega drugega razloga. Kurkuma obenem pomaga trebušni slinavki pri razgradnji ogljikovih hidratov, zato je nepogrešljiva zlasti v jedeh, ki imajo visok delež škroba in hitro dvignejo raven krvnega sladkorja (krompir, testenine, riž …).

Majaron

Podpira delovanje jeter in žolčnika, s tem pa tudi presnovo maščob. Majaron spodbuja izločanje želodčnih sokov, prebavo maščob in ublaži občutek polnosti po preobilnem obroku.

Muškatni orešček

Tudi muškatni orešček spodbuja izločanje žolčnih sokov in podpira delovanje jeter. Ob njegovi pomoči so mastne jedi veliko manjše breme za prebavo. Če želite uživati v njegovi večplastni aromi, to začimbo vsekakor uporabljajte sveže nastrgano. Všeč vam bo!

Rožmarin

Njegove grenčine in čreslovine spodbujajo vse prebavne žleze, zlasti jetra in žolčnik, ter podpirajo delovanje želodca in črevesja. Učinkuje pri prebavnih motnjah, vetrovih in blažjih prebavnih krčih.

Seznam se na tem mestu nikakor ne zaključi. Tudi tiste pravljične, značilno božične, odlično opravljajo svoje naloge, zato jih ne pozabite dodati v vsa praznična peciva, piškote in napitke.

Avtorica: Sabina Topolovec (Zazdravje.net)